Til 2024 Menu
Livet I Den Nye Pagt 15
af Rick Joyner


Da Jesus profeterede i Matthæus 24 om tegnene, der ville markere afslutningen på denne tidsalder, talte han om, at hans nærvær skulle komme på jorden. Den tid udfolder sig nu og er tidens vigtigste begivenhed nu: Herrens nærvær, som vil være kendetegnet på hans andet komme.

Ordet Jesus brugte for "tilstedeværelse" er det græske ord parousia , som nogle gange unøjagtigt oversættes på engelsk som "kommer." Et andet græsk ord, erchómenon , er oversat med "komme", og bruges i Matthæus 24, når man taler om Herrens fysiske andet komme. Der er en åbenlys forskel på, om nogen er til stede, og at nogen kommer. Jesus kommer fysisk tilbage for at herske over jorden, men hans "nærvær" og hans "komme" er forskellige begivenheder. Denne adskillelse er tydelig i denne tekst (og andre), når den er oversat korrekt. Hans tilstedeværelse, ikke hans komme, er det, apostlene spurgte ham om i Matthæus 24. Hans komme behøver intet tegn, da det vil blive set af hele verden.

Hvordan vil hans nærvær være? Herren er til stede hos os nu, men den tilstedeværelse, der tales om her, er noget meget mere. Herren var altid til stede sammen med Israel, men der var en forskel, når han var åbenbar for dem, som når hans herlighed fyldte templet. Det ser ud til, at hans tilstedeværelse før hans fysiske tilbagevenden til jorden vil være ens. Hans manifestation blandt hans folk vil være åbenbar for alle. Han vil komme til sit tempel, før han kommer efter det, og hans herlighed og nærvær med sit folk vil være synlig, som forudsagt i Esajas 60:1-3:

“Rejs dig, bliv lys; thi dit lys er kommet, og Herrens herlighed er oprejst over dig. For se, mørke vil dække jorden og dybt mørke folkene; men Herren vil rejse sig over dig, og hans herlighed skal vise sig over dig. Nationer vil komme til dit lys, og konger til lyset af din opstandelse."

Disse begivenheder finder åbenbart sted før hans andet komme, fordi de sker, når mørket dækker jorden. Han vil rejse sig over sit folk på en sådan måde, at hans herlighed viser sig over dem.

En smag af denne form for manifestation fandt sted i den første kirke i Jerusalem, da blot berøringen af Peters "skygge" helbredte mennesker. Ordet, der sædvanligvis oversættes med "skygge" med hensyn til dette, kunne have været mere præcist oversat med "overstråle", som om et lys eller herlighed strømmede ud fra Peter. Det lader til, at dette er, hvad Esajas 60 siger, vil komme over alle Guds folk, ikke kun én person.

Med sådan en spektakulær tilstedeværelse af Herren, der viser sig over sit folk, kan vi forvente, at de mange små forskelle, der nu adskiller hans folk, smelter bort, og at Kristi legeme kommer i den enhed, som Jesus bad om i Johannes 17:21. Denne form for enhed vil få verden til at vide, at Jesus blev sendt af Gud, og Jesus profeterede om den store høst, der skulle komme i slutningen af denne tidsalder. Det forekommer også sandsynligt, at Kristi brud vil rense sig selv i et sådant nærvær af Herren for at være "uden plet eller rynke".

Jeg har været til et par møder, da Herrens herlighed fysisk viste sig. Det var radikalt transformerende for de mennesker, der var vidne til dem, og det bandt dem sammen på en særlig måde, som jeg ikke har set duplikeret, selv når jeg var vidne til bemærkelsesværdige mirakler. Jeg har været til andre møder, hvor en spektakulær manifestation af Herrens tilstedeværelse, selvom den ikke var fysisk synlig, bragte forvandling. I hans nærhed, hans parousia, behøver du virkelig ikke at se ham fysisk for at blive dybt påvirket. I hver af disse oplevelser blev et så højt niveau af profeti frigivet, at alle vidste, at han talte til os, og det, han sagde hver gang, var, at disse oplevelser blot var en forsmag på, hvad der kommer.

Selvom Herren fortalte os, at disse blot var en forsmag på, hvad der skulle komme, varede den vedvarende følelse af hans nærvær i uger. Folk sagde endda deres job op og flyttede hertil for at være i hans parousia, hans nærvær, der varslede Herrens forestående komme.

Nogle af dem sagde op fra seriøse erhverv og stillinger for at leve i Guds vidunderlige nærvær blandt hans folk. Ingen anden erfaring kan sammenlignes. Senere, da hans bemærkelsesværdige tilstedeværelse løftede sig, hørte jeg ingen klager fra dem, der havde efterladt så meget for at være der. De sagde, at selv blot et par uger af hans tilstedeværelse var det værd.

Jeg møder stadig mennesker, der var til de møder, og det var et kendetegn i deres liv. Den dag i dag lever de for den lovede fylde af det, vi oplevede. Intet, vi kan opleve i dette rige, er mere vidunderligt eller overbevisende end Herrens parousia , og når det kommer, vil det forberede os alle til at leve i hans herlighed, når han forvandler verden til sit rige og paradis igen.

Til 16
OP